Thursday, 3 July 2014

AKU BENCI BISNES!

Aku seorang Associate

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Berkat izin-Nya, selesai juga entri pertama saya.. 

Sebagai permulaan, ingin saya memperkenalkan diri.. =)

Saya Nor Hazahusna Mat Zain.
Berasal dari Ulu Kinta, Perak.
Seorang graduan Ijazah Perakaunan (Kepujian) dari UiTM Seri Iskandar, Perak.
*Yes, saya memang anak sejati Perak! huhu.. ^_^
Sekarang saya bekerja sebagai Associate di sebuah syarikat Perunding Kewangan di Puchong.
*Baru merasa duduk di negeri orang =)

Alhamdulillah..
Berkat usaha saya dan doa ibu bapa, saya berjaya mendapatkan pekerjaan pada pertengahan bulan Febuari 2014.

Haaa..cepat kan? huhu baru Januari lepas saya habis belajar. Masih terasa lagi bahang final exam.
Final year kan, mau tak risau! Huh!

Ok, bermulalah kehidupan saya sebagai seorang yang sudah bekerjaya. Ini adalah perkara yang saya impikan sejak belajar lagi.

Yelah, semua orang impikan pekerjaan selepas belajar kan. Masa ni kita rasa nak balas budi ibu bapa, nak buktikan yang kita ni insan yang berguna.

Saya memang tidak memilih kerja, mahupun gaji. Yelah, nama pun tak ada pengalaman. Tak perlu rasanya nak demand lebih. Bagi saya, asalkan saya bekerja tetap, masa depan terjamin!

Pada saya, biarlah kerja yang saya dapat itu halal disisi-Nya. Itu lebih berkat.
Biarlah gaji sikit pun, yang penting saya dapat timba pengalaman bekerja.

Skop pekerjaan sebagai associate ini luas. Bak kata orang, semua boleh. Bukan hanya admin, akaun, lebih dari itu saya buat. Untuk bulan pertama, saya agak down dengan diri sendiri. Rasa diri ni bodoh pun ada. Yelah, tak pernah ada pengalaman kerja. Budak mentah lagi.

Tetapi saya kuatkan semangat. Sebab masa itu, saya tahu ini hanyalah permulaan perjalanan karier saya. Kalau saya tak kuat, macam mana saya nak terus bekerja makan gaji untuk tempoh 36 tahun akan datang!! T_T

Lama tu....

Jadi, saya mesti kuat. Saya sangat teruja untuk mendapatkan pengalaman bekerja. Benda ini semua untuk menjamin masa depan saya.

Bulan demi bulan saya teruskan bekerja. Ya, bila dah bekerja ni, baru saya tau betapa besarnya 'nilai' gaji saya.

Kalau ikutkan, saya belum ada komitmen yang besar pun (sementara masih bujang ni). Hanya setakat bayar yuran PTPTN, duit untuk kahwin dengan simpanan sendiri. Nak beli kereta tak mampu lagi. Sebab dengan gaji yang ada ni, tolak itu ini, haaa boleh dikatakan setiap bulan tak ada simpanan pun untuk diri saya!

Senario yang sama pada hujung bulan..

Sebelum dapat gaji = saya dah plan bajet.

Dah dapat gaji = saya ikut bajet yang saya dah buat.

Seminggu lepas gaji = saya dah mula garu kepala. Sebab bajet saya dah lari!!

Kenapa lari?? haaa sebabnya, mantap macam mana sekali pun saya buat bajet, tetap terlari jugak dari landasan. Ada sahaja perbelanjaan lain. Tapi semua tu perlu.

Sedih tau bila kita bekerja, lepas tu gaji ngam2 je.




Haaa.. macam ni la muka saya bila seminggu lepas gaji. T_T


Walaupun gaji tak cukup, saya tetap tekad untuk terus bekerja. Nak survive.. 
Dengan bekerja makan gaji sahaja yang dapat menjamin masa depan saya.
*Dalam kepala dok pikir, macam mana la esok2 bila saya dah bekeluarga.

Aku seorang Businesswoman

Saya seorang yang berprinsip. Saya tidak suka dipaksa dalam keadaan apa sekali pun. Nak belajar, nak kerja, walaupun nak kemas rumah! Saya memang tidak suka dipaksa. Huh pendek kata, kalau saya nak buat, saya buat. Kalau saya kata tak nak, saya tak akan buat! 

Sebab bagi saya, saya akan buat sesuatu perkara bila saya betul2 bersedia.
Nak2 lagi kalau perkara tu benda yang saya minat!! Cepat je saya buat! ^_^

Dalam banyak2 perkara, saya paling BENCI untuk berniaga.

BENCI SANGAT!!!



Sebabnya,


  • Saya memang tak minat langsung berniaga!
  • Berniaga ni risikonya tinggi.
  • Pulangan belum tentu ada.
  • Lepas tu, saya kena keluarkan modal lagi.
  • Nak fikir produk lagi.
Arrrrggghhhhh...!!!! Buat semak kepala aja!

Buat tambah masalah!!!

Jadi, kepada sesiapa yang ajak saya berniaga, memang saya tolak mentah2! Cakaplah apa pun, saya memang tak akan layan!!



Nak dijadikan cerita, pada Disember 2013, saya dipaksa hadir ke program Bangkit Berniaga oleh Dr. Azizan Osman. Dah lah masa tu saya tengah final. Arrrggghhhh STRESS!!!

Tengah nak final ni la pun sibuk nak pergi program. Macam tak ada masa lain. Huh!

Sejujurnya, saya sangat suka hadir seminar, ceramah, apa sahaja majlis ilmu. Saya suka sangat!
Tapi kalau bab2 berniaga ni, SORRY TO SAY. Bye bye..

Saya hadir program Dr. Azizan ni pun, sebab kena paksa dengan seseorang.
Geramnya masa tu, Allah sahaja yang tahu.

Saya nak pikir exam lagi, ada pulak masa saya nak pergi program kan.
Tapi dah kena paksa, so redha.. Saya fikir program ni free, jadi saya ikut jelah. Tak kena bayar pun. huhu

Maka saya pun pergilah.. T_T

Program ini berlangsung selama lebih kurang 4 ke 5 jam. 

Subhanallah.. Saya tak tahu perasaan apa yang ada dalam hati sepanjang program tersebut, saya sikit pun tak rasa marah walaupun saya memang tak ada hati nak dengar tentang bisnes..

Ditakdirkan, semasa saya pergi program tersebut, saya diperkenalkan oleh seorang usahawan yang berjaya melalui video yang ditayangkan. Beliau merupakan salah seorang testimoni Dr Azizan. Saya tak tahu kenapa, dalam ramai2 usahawan yang berjaya, saya tertarik dengan kisah kejayaan beliau. Seolah-olah bagai ada 'chemistry'.

Yang mengejutkan, usahawan tersebut menjalankan bisnes produk supplement yang saya makan.
Saya sangat teruja dan bangga! Entah macam mana tiba2 saya rasa seronok sangat.

Terasa ingin tahu lebih dalam lagi.

Timbul perasaan ni dalam hati, " Ruginya aku kalau tak buat bisnes benda yang aku makan. Aku dah jadi ahli kot!"

Saya mula mengenali usahawan tersebut. Dalam misi pencarian, inilah perkara pertama yang saya jumpa...



Saya tak semena-mena TERBACA ebook ini..

Ya, orang cakap tak kenal maka tak cinta.. saya rasa saya dah JATUH CINTA!!! 

Sejak dari itu, saya mula berjinak2 ambil tahu tentang bisnes. Selama ni, bukan tak pernah ambil tahu. Masa belajar dekat universiti, ada je belajar tentang bisnes. Tetapi saya tak pernah ambil peduli pun nak guna!

Saya tekad, saya nak ubah hidup saya. Saya tidak mahu lagi hidup biasa2..
Saya mahu hidup LUAR BIASA!!


" Aku nak sangat jadi seperti usahawan tu"

Ya, dari benci saya sudah jatuh cinta kepada dunia perniagaan. Siapa sangka, Allah bukakkan mata dan hati saya untuk saya ubah hidup dari biasa kepada luar biasa. Untuk saya bantu lebih ramai orang. Untuk saya tambah nilai hidup orang lain. 

Saya bersyukur sangat kepada Allah kerana telah memberi jalan yang terbaik walaupun saya sangat mentah dan baru memulakan perniagaan pertama saya. Saya bersyukur kerana saya dipertemukan dengan bisnes yang tidak memerlukan modal yang banyak. Tambahan pula, saya dijodohkan dengan Group MFMS yang banyak membantu untuk memberi tunjuk ajar. Paling saya terkesan, sejak saya mula ada hubungan dengan mereka, kehidupan saya semakin tenang. Saya semakin faham apa tujuan hidup saya di muka bumi Allah ini.

Kadang2, Allah tak memberi perkara yang kita mahu kerana Allah tahu perkara yang terbaik untuk kita.

Walaupun cita2 saya ingin menjadi seorang Ejen Percukaian, yang ada firma sendiri, tetapi Allah memberi saya petunjuk untuk 'belajar' dahulu sebelum saya mencapai cita2 saya. Allah memberi peluang untuk saya lebih bersedia dalam dunia perniagaan.

Syukur Alhamdulillah.. Sekarang saya sangat seronok berniaga..
Sambil bekerja pun boleh berniaga.. 2 in 1.. =)

Saya tetap teruskan pelajaran saya dalam perniagaan kerana ini yang terbaik dari Allah SWT..

Alhamdulillah..

"Aku kini seorang Associate dan Businesswoman"

-fhz-

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI